CE NU STIAI DESPRE FRICA…

Conform specialistilor, frica este o reactie la o primejdie reala care poate duce la fobii, iar  anxietatea reprezinta anticiparea unei primejdii iminente sau presupuse. Exista categorii de “frici” care pot fi catalogate drept universale, ele regasindu-se in toate epocile si la toate culturile, la majoritatea indivizilor. Frica se poate invata in trei moduri: experienta traumatizanta unica (accidentul de masina); experiente stresante repetate (mai multe zboruri cu avionul ceva mai agitate fara sa se fi petrecut o catastrofa) si efectul retroactiv.

Exista o serie de manifestari fizice ce insotesc senzatia de frica: accelerarea batailor inimii sau palpitatii; cresterea frecventei respiratiilor sau senzatia de disconfort toracic; transpiratii; greata sau disconfort abdominal; senzatia pierderii echilibrului, ameteli, vertij; tensiune musculara; parestezii (intepaturi) ale membrelor.

Principalele tipuri de fobii:

– Paraskavedekatriafobia – (frica de vineri 13)
– Arahnofobia (frica de paianjeni)
– Agorafobia (frica de spatii deschise, din care ar fi dificil de iesit sau in care ajutorul altei persoane ar fi greu de obtinut)
– Claustrofobia (frica de spatii inchise)
– Acrofobia (frica de inaltime)
– Aerofobia (frica de zbor)
– Sociofobia (frica de comunicare)
– Scopofobia (frica de a fi privit de oamenii din jur)
– Hematofobia (frica de sange)
– Pirofobia (frica de foc)
– Scotofobia (frica de intuneric)
– Tabofobia (frica de a nu fi bolnav)
– Tanatofobia (frica de moarte)
– Algofobia (frica de durere)
– Cinofobia (frica de caini)
– Astrafobia (frica de tunete si fulgere)
– Tripanofobia (frica de injectii)
– Misofobia (frica de bacterii sau murdarie)
– Nomofobia (frica de a uita telefonul acasa sau ca ti se descarca bateria)
– Amaxofobia (frica de a conduce o masina)
– Dromofobia (frica de a trece singur strada)
– Apifobia (frica de albine)
– Ranidafobia (frica de broaste)
– Bibliofobia (frica de carti)
– Xenofobia (frica de straini)
– Chemofobia (frica de substante artificiale)
– Potofobia (frica de bautura)
– Cronofobia (frica de trecere a timpului)
– Cremofobia (frica de singuratate)
– Demonofobia (frica de spirite)
– Dinofobia (frica de piscine)
– Entomofobia (frica de insecte)
– Erotofobia (frica de senzatiile erotice)
– Grafofobia (frica de a scrie)
– Hidrofobia (frica de apa)
– Iofobia (frica de otravuri)
– Levofobia (frica de obiecte situate in partea stanga a corpului)
– Mastigofobia (frica de bataie)
– Musofobia (frica de soareci)
– Necrofobia (frica de cadavre)
– Nosofobia (frica de a contracta o boala)
– Ofidiofobia (frica de serpi)
– Pteronofobia (frica de a fi gadilat cu pana)
– Tafofobia – (frica de a fi ingropat de viu)
– Panfobia – (frica de… tot)
– Gimnofobia – (frica de nuditate)
– Ergasiofobia – (frica de munca)
– Itifalofobia – (frica de erectie)
– Cromofobia – (frica de culori)

Vedete si fobiile acestora

Revistele si ziarele de can-can au tot scris despre diverse vedete si fobiile acestora. De pilda, Pamelei Anderson ii este frica de propria imagine, de aceea evita sa se uite in oglinda. Lui Johnny Depp ii este frica de sange. Starul ii este teama sa se taie sau sa mearga la doctor, propriul sange il sperie. O fobie mai putin (probabil) cunoscuta este a sotiei lui Brad Pitt, Angelina care se teme ca ar putea fi o mama rea pentru copiii sai. O alta “stea” hollywoodiana este Nicole Kidman care este ingrozita cand vede un fluture. Vedeta marturiseste ca aceasta fobie a aparut in Australia, cand era copil. Nu suporta sa fie inconjurata de fluturi. Mariah Carey nu se imbraca in rosu pentru ca nu suporta aceasta culoare, ii provoaca isterii. Astfel toti angajatorii ei trebuie sa se conduca dupa aceasta “regula”.

Anunțuri

3 răspunsuri la „CE NU STIAI DESPRE FRICA…

  1. Terapia prin expunere

    Este tot un tip de terapie cognitiv-comportamentala, utila mai ales pentru fobiile specifice, precum teama de paianjeni. Presupune ca persoana, instruita si supravegheata de un specialist, sa se expuna in mod treptat si repetat obiectului de care ii este frica.

    De exemplu, la inceput pronunta numele fobiei, pana cand nivelul de stres asociat devine suportabil, apoi priveste o fotografie si asa mai departe, pana la infruntarea directa a fobiei, precum prezenta unui paianjen in apropiere. Ideea de baza este ca, atunci cand esti (intr-un mediu controlat) in prezenta obiectului, fiintei sau situatiei de care ti-e teama, panica incepe sa scada prin constientizarea faptului ca prezenta respectiva nu ti-a facut rau, asa cum te indemna fobia sa crezi.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s